söndag 17 mars 2013

Fixa egen deodorant

Inspirerad av bloggen Sininentupa har jag fixat till en egen deodorant. Eftersom vi har mycket cancer och även bröstcancer i vår släkt har jag länge varit ganska försiktig med vilken deodorant jag använder. Deodorant som innehåller aluminium går genast bort, eftersom flera studier indikerar att det kan påverka risken för cancer. Bland de alternativ som lämnar kvar tycker jag det har varit svårt att hitta en deodorant som doftar gott och som faktiskt funkar. Jag använde länge en mineralsten och den funkade bra, men den föll i golvet och gick i tusen bitar. Suck! Sedan har jag inte hittat någon lika bra.

Jag tycker faktiskt att jag har gått omkring och luktat smått obehagligt här hemma. Gammal tantlukt. Kanske en begynnande 40-årskris? Men nu har jag då fixat och donat ihop en egen och för tillfället går jag omkring och doftar som ett litet kex. Jag skulle nästan kunna äta upp mig själv, så god doftar jag. Det heter ju att man inte skall smörja något på kroppen som man inte skulle kunna äta och då är detta recept perfekt.

½ dl matsoda
½ dl majsstärkelse (typ Maizena)
5-6 msk kokosolja på burk. Ekologisk finns t.ex. i hälsokostaffären eller i vanliga matbutiker (På Prisma står den t.ex. bredvid olivoljorna)
5-20 droppar tea tree-olja (köpte min från Ekosoppi, men finns även i hälsokostaffärer)

Blanda ihop de torra ingredienserna. Blanda sedan ihop oljorna sinsemellan. Blanda ihop allt. Klart.

Jag förvarar min deodorant i en glasburk i badrummet och stryker på den med fingret. Sininentupa har sin i kylskåpet. Då är den i fast form och kan användas som "stick"

TEST! Funkar den?

1) En helt vanlig dag när jag jobbar och slappar hemma? Svar ja
2) Ett genomsvettigt gympapass? Svar ja. Visserligen luktar jag lite svett, men inte mer än med en köpt deo
3) Lämnar den fläckar på kläderna? Vet ej. Har nämligen endast hittills använt den med svarta kläder. Inne i kläderna syns ett litet spår av pulver, men det har helt försvunnit i tvätten. Dock har jag inte på kläderna sett några "fettfläckar" av oljan.

Resultatet är att jag är väldigt nöjd. Åtminstone efter en veckas användning.



64 kommentarer:

  1. Satt i förrgår och prata om deodoranter och har länge planerat att laga egen men bara int kommit mig för att leta efter ett recept men nu kom det ju som på beställning :)

    Grannen

    SvaraRadera
  2. Oj, vad fina sidor ni har här! Jag läste från Kotiliesi av er, det var intressant texten om hur ni lever. Måste kolla bloggen bättre någon kväll när barnen sover :)

    SvaraRadera
  3. Roligt at du är inspirerad! För mig deodoranten funker men soda är för stark för min hud. Jag kan inte användä detta alltid. Ibland måste jag användä bara kokosolja, eftersom det irriterar inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt jätteförvånad över att något så enkelt fungerar så bra! Så glad att jag hittade receptet på din blogg.

      Radera
  4. Jag skulle rekommendera att laga en mindre sats åt gången, ifall du inte förvarar den i kylskåp. Den hinner bli gammal annars innan du använt upp den. Vet inte vilka kemiska reaktioner som sker med ingredienserna men det börjar lukta pyton om deodoranten efter några veckor. I och för sig har inte jag använt tea tree-olja i min, kanske den klarar sig bättre i rumstemperatur med någon aromatisk olja tillsatt.

    Några fläckar på kläderna blir det inte av deodoranten!

    Har man mycket känslig hud går det bra att minska på matsodan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev nog inte en så värst stor sats, men man kan ju göra bara halva receptet om man vill. Eller sätta i två burkar och förvara den ena i kylskåpet så länge. I och för sig förstår jag inte vad som skulle kunna börja lukta illa för man förvarar ju alla ingredienser i rumstemperatur även annars.

      Radera
  5. Borde testas.. Jag har också prövat mineralsten, men fungerade nog inte tyvärr så bra för mig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan måste man ju också komma ihåg att det tar en stund innan kroppen vänjer sig vid att man inte har en köpt deo och således börjar svettas mindre. Så man får oundvikligen lukta lite apa en stund : )

      Radera
  6. Vad är matsoda för något? Bikarbonat?
    Låter väldigt intressant iallafall, jag försöker använda så mycket naturliga ingredienser till hud och hår som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På matsodaburken i Finland står det som ingrediens natriumbikarbonat. Så när jag kockar enligt svenska recept med ingrediensen Bikarbonat så brukar jag ersätta det med matsoda.

      Radera
  7. Jag har använt den där deodoranten sen augusti förra året och är supernöjd :D jag tycker även att jag svettas mindre sen min kropp vande av sig med "köpedeodorant".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är ett faktum att kroppen svettas mindre när man använder mera naturliga ingredienser

      Radera
  8. Det här måste jag prova, jag har också experimenterat en del med deodorant eftersom jag inte är nöjd med de som finns färdiga. Först testade jag också en sten, en tvålliknande variant och nu har jag snott min mans på senaste tid, men det är en helt vanlig deo från affären och det känns inte bra. Ska köpa ingredienser imorgon och testa det här. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset! Jag blir dock lite förvirrad; matsoda/bikarbonat/bakpulver. Är det samma sak?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matsoda (natriumbikarbonat)är samma som Bikarbonat har jag för mig.

      Bakpulver innehåller även andra ämnen (dinatriumfosfat E450, natriumbikarbonat E500 och potatisstärkelse)

      Radera
  10. Oj va spännande!! Måste nog prova nån gång. Använder själv en ekologisk variant från hälsokosten, funkar bra. Aluminium går bort - hur kommer de ens på sånt in the first place?!? Alltså att stoppa in såna ämnen i nåt man ska ha på kroppen?
    Tack för en bra blogg!
    Sofia

    SvaraRadera
  11. Tack!! Åter igen går vi o funderar på samma sak tydligen :) Har länge tänkt...men har liksom aldrig blivit av o inte hittat nått bra recept. Detta måste absolut prövas!! Kiitos :)

    SvaraRadera
  12. Hejsan!
    Så här har min resa genom deodorant djungeln sett ut. Jag har gått över till ekologisk/naturlig deo för några månader sen. Har inte hittat någon som passar mig riktigt än. Först provad jag Sasco aloevera deodorant, var då i inkörningsfasen så den funkade inte alls. Sen provade jag Rosenseriensdeodorant som funkade lite bättre men inte alls när man som mest behöver en pålitlig deo. Den tredje som jag använder nu Utekram eukalyptos deo tycker jag har hållit svettlukten borta bäst MEN tyvärr är den för stark för min armhålor så det svider. Jag har använt slut på de deodoranter som jag provat utom den sista för det svider för mycket i armhålorna. Med alla deodoranterna jag har använt har jag fått haft på morgon och mitt på dagen men jag märker att kroppen börjar vänja sig med att jag inte pumpar in massa farliga kemikalier utan det är naturliga grejer. Jag använder även naturligt/ekologiskt shampo, balsam och tvål. För att om jag skulle gå över till naturlig deo så känner jag att jag samtidigt inte kan ha på kemikalie medel på resten av kroppen. Oftast använder jag olivolja som duchtvål. Och jag använder kokosfett att smörja in kroppen med.


    Ni som har testat kristalldeo, är den mildare än "flytande" deo? Jag ska nog testa att göra den här deon men om det inte heller funkar så kanske någon har tips på någon mildare deo. Ursäkta det långa inlägget!

    Ha det fint! /Erika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erika! Det har jag lite svårt själv att svara på eftersom jag tydligen har armhålor av pansar. I receptet ovan har en del reagerat på matsodan, så kanske det är bäst att direkt minska i med den lite. Det funkar tydligen helt ok i alla fall ...

      Radera
  13. Hej, den här bloggen lär hamna på min lästlista!

    Här kommer min deo-historia; böjade med kokosdeon av ovannämnda ingredienser för ett par år sedan. Funkade bra men jag tyckte dock att det nog kom lite fläckar av oljan. Potatismjölet som jag använde istället för maizenan samt bikarbonaten sjönk till botten i min blandning i varmare temperaturer, men blev för skarp i kylskåp. Sedan läste jag i no-poo facebook-gruppen att kokosoljan täpper till huden och blev fundersam.

    Råkade hitta denna http://www.jalokivigalleria.fi/product_info.php?cPath=39_74&products_id=34
    en kristall-deo där man lägger till vatten till en flaska saltstenar och sprayar på huden. Tänkte detta kunde passa då jaginte ville gnugga sten mot huden då jag har atopisk (känslig) hud. Sparyen funkar också bra för mig, känns inte som man har nåt på huden alls. På förpackningen står det att stenarna räcker en månad, men jag har kört på i flera månader nu utan att märka att effekten skulle avta. Vore intressant att veta om det beror på saltet eller om min svett helt enkelt slutat lukta efter så lång avvänjningstid? Använder inget schampo mm endast en apotekssalva ibland och aloe-gel på kroppen, ynkligt med smink osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, kanske det är därför jag inte svettas längre. För att svetten inte kan tränga ut. Jag går omkring som en vandrande svettbomb. Nej, än så länge är jag jättenöjd. Och min är av den konsistensen att jag har svårt att förstå hur något skulle slippa att sjunka till botten. Kanske ett gammalt, dragigt hus har precis rätt temperatur för denna?

      Radera
    2. Vem vet? :) Jag blandade min deo utan recept så säkert därför den separerade. Eller så märker du samma sak i sommarvärmen sedan ;) Men bra om du e nöjd, huvudsaken är ju att slippa kemikalieran i de köpta deodoranterna!

      Radera
  14. Nu har jag testat, och hittills är jag mycket nöjd! Funkar mycket bättre än min vanliga deo.
    Har du provat att tvätta håret med honung? Tänkte jag skulle prova det, har testat ägg och bikarbonat.
    Men honung lät intressant och det har lite fräschare doft.
    Tack för en väldigt inspirerande blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag inte. Hör gärna av det när du har testat. Känns bara som det skulle vara väldigt ... klibbigt.

      Radera
    2. Nu har jag testat honung. Funkar kanon. Blandade med lite ljummet vatten och det var mindre klibbigt än jag trodde. Testa!

      Radera
    3. Går också att blanda i honung med bikarbonat-blandningen. Eller i te-vatten (grönt te) och tvätta med det. Honung är vattenlöslig så det blir bara klibbigt om man inte blandar ut den med vatten innan applikation i håret ;) Lär funka att använda honung+vatten som handtvål också, vet ej hur länge det står sig dock...Honung borde vara antibakteriell har jag för mig.

      Radera
    4. Åh, då måste jag också prova. Om inte annat så för att produktutveckla och börja marknadsföra vår honung som schampoo : )

      Radera
  15. Hej undrar om kan man använda potatismjöl eller potatisstärkelse istället för majsstärkelse? Har hört att majs ska vara mindre bra.

    Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag faktiskt inte svara på, men eftersom ingredienserna i receptet är så billiga att använda föreslår jag att du testar. Det går ju att göra en halv sats.

      Radera
  16. Okej tack ändå. Någon annan kanske kan svara på det?! Vill minnas att jag har läst någonstans att majsstärkelse är dåligt.

    Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, det går bra attanvända potatismjöl i stället för majs.
      Lycka till med deo-tillverkningen!

      Radera
  17. Det där låter spännande, blir sugen på att testa! Visste inte ens att man kunde göra egen deodorant...

    SvaraRadera
  18. (Jag läser bakåt i den här bloggen, därav sporadiska kommentarer på gamla inlägg. Utmärkt eskapismläsning när man tycker att livet omkring en är för mycket storstad.)

    Det här receptet har jag också testat, eller snarare det som ingick på en gul apelsin-bloggen. Jag har aldrig hittat en aluminiumfri deodorant som faktiskt fungerat, så jag blev så imponerad av den här! Den håller mig till och med luktfri efter ett intensivt och svettigt pass dansundervisning - när jag sniffar mig i armhålan efteråt luktar jag bara kokos.
    Jag läste också det där med att huden kan täppas till av kokosoljan och att man borde variera med någon annan deo. Har tyvärr inte hittat uppgifter om hur ofta man borde variera (räcker det t.ex. om man som jag använder en annan, inte lika pålitlig, alternativ deo om jag inte behöver vara superfräsch en lördag eller söndag och dessutom alltid tvättar bort den innan jag lägger mig?). Någonstans borde man hitta en hudläkare eller liknande som kunde reda ut det här en gång för alla!
    Nå. än så länge verkar jag inte ha blivit tilltäppt, för jag svettas minsann fortfarande, det är ju bara det att jag går runt och luktar kokos i stället för svett. och det kan jag mycket väl leva med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag får väl stolt kommentera att receptet har spridit sig ganska bra från min blogg. Men så har jag ju i min tur knyckt det från en annan blogg och hoppas att jag fått en del personer att hitta även dit. Det är ju så det funkar i bloggvärlden.

      Och visst är det bra! Och det som är så fantastiskt är att jag nu för tiden använder den ganska sällan och ändå doftar helt okej.

      Radera
  19. var hittar ni aluminiumfri matsoda (bikarbonat)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder inte bikarbonat (typ bakpulver) utan matsoda (natriumbikarbonat). Har aldrig hört att det kunde finna aluminium där. Men vad vet jag? Blir inte riktigt klok ...

      På bloggen http://jennyjahn.wordpress.com/2013/08/05/bikarbonat-och-bakpulver/ läser jag att det kan tillsättas NaAlSO4 /sodium aluminium sulphate i bakpulver. Ingen av mina burkar (matsoda) har den ingrediensen i innehållsförteckningen. Men är det bakpulver du är ute efter så nämner samma blogg att Dr Oetker är aluminiumfri.

      På bloggen Vilda barn kan du läsa följande
      Bikarbonat: Innehåller inte det aluminium? Nej, det är en myt. Bikarbonat heter baking soda på engelska. Bakpulver heter baking powder. Det är baking powder, alltså bakpulver, som innehåller aluminium. Numera säljs det bikarbonat där det står "utan aluminium" på förpackningen, men det är bara ett smart säljtricks, all bikabonat är faktiskt aluminiumfri.

      Hoppas du blev klokare av mitt svar. Eller?

      Radera
  20. En liten fundering: En sån där mineralsten består väl av ingenting annat än just aluminium?!

    SvaraRadera
  21. Mineralsten består av alun, vilket inte är detsamma som aluminium. Alun används som deo, men har länge använts som blodstillande pga sin sammandragande effekt. En del använder den i saltdeg för att den inte ska kladda och till vissa inläggningar.

    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria för hjälpen. Alltid skönt med kunniga läsare

      Radera
  22. Vill bara tipsa om organicmakers.se
    http://blog.organicmakers.se/gor-din-egen-ekologiska-deodorant/
    Jag har tidigare gjort kokosvarianten,men denna är ett strå vassare :-) Helt underbar faktiskt!
    Har precis beställt din bok. Din blogg är jättebra!
    Mvh Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Tack Jennie för tipset. Det skall jag kolla in. Den deodoranten måste ju vara något i hästväg!

      Radera
  23. Hur fungerar deodoranten i längden? Jag upplever att ekologiska deodoranter ofta fungerar sämre efter ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har använt min i mer än ett år och är jättenöjd fortfarande. Det som är extra roligt är att man efter en tid (åtminstone jag) märker att man inte behöver deo varje dag. Kroppen vänjer sig utan. Men de flesta dagar använder jag den.

      Radera
  24. Hej! Jag gjorde precis deon men den blev helt rinnande. Gjorde jag något fel eller ska den vara så om man inte vill förvara den i kylskåp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deon är rinnande när det är varmt. Själv kan jag inte förvara min burk i badrummet eftersom det är för varmt där utan har tvingats klura ut var i huset det är rätt temperatur för att få rätt konsistens.

      Sätt din deodorant på ett kallare ställe. Det kan hända att den nu blir lite grynig (eftersom den varit rinnande) men den går bra att använda i alla fall. Lycka till!

      Radera
  25. Deodoranten rinner om det är för varmt. Själv kan jag inte ha den i badrummet eftersom det är för varmt där. Ställ din deodorant svalare. Det kan nu hända att den blivit lite grynig, men den går bra att använda ändå. Och när du sedan klurat ut var du förvarar den bäst är det här problemet ur världen. Lycka till!

    SvaraRadera
  26. Jag gjorde en burk i våras och har använt den sen dess. Jag tycker deodoranten är jättebra, jag känner mig fräsch och luktar gott. Dessutom kommer svetten ut istället för att bli instängd, ett klart plus om du frågar mig. I somras när det var värmebölja blev den flytande så jag fick förvara den i kylskåpet ett tag. Annars funkar rumstemperatur bra, som nu på hösten t.ex. Deodoranten är väldigt dryg, den räcker länge. Jag kommer helt klart göra en ny omgång när den här är slut. Så tack för tipset att man kan göra sin egen deo, jag är helt fast och kommer inte köpa deodorant igen :)

    SvaraRadera
  27. skoj att läsa att vi är så många som fixar vår egen deodorant :) min deo innehåller potatismjöl, en gnutta soda, några droppar citronella (eterisk olja) och kokosolja (kallpressad) - jag gör den så torr som det bara går och styker på med tummen - tycker att den funkar jättebra och förvarar den i badrummet! :) Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det här är ett av de mest lästa inläggen på min blogg så jag tror och hoppas att vi är många som börjar morgonen med att stryka oss i armhålorna.

      Radera
  28. Men vilket guld-tips! Och vilken bra kommentartråd! Ska genast prova, tack :)

    SvaraRadera
  29. Hej! Jag upplever att denna deo fungerar toppen. Har använt den över ett år nu. Jag har dock på sista tiden märkt att mina kläder börjar lukta konstigt även efter tvätt inte svett utan kanske härsket fett? Deon luktar inte konstigt i burken. Det hjälper dock att tvätta dem varmare, men alla kläder går det ju inte med... nån som känner igen detta? Tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Förlåt att jag inte har svarat tidigare. Har varit lite slö med mina kommentarer : )

      Jo, jag vet faktiskt vad du menar, man jag har aldrig kopplat ihop det med min deo utan trott att det beror på vår gamla klädskåp att kläderna ibland har en lite unken doft. Tror jag ... för när jag försöker dofta på kläderna "under armarna" så känner jag inte speciellt där.

      Men jag har tyvärr inget tips, bara annat än att jag nuförtiden använder deon rätt sällan. Jag behöver den liksom inte så ofta nuförtiden.

      Radera
  30. Stämmer in i kören jag också.

    Har sen en tid tillbaka börjat snegla åt Afrika och Mellanöstern, de har mycket i sina kulturer och traditioner vi kan lära av, vi stackare som tappat bort vår vett och sans i och med industrialiseringen :-)
    Så såg jag nåt program, där en tjej sa "Nomaderna tycker att vi västerlänningar är jätteäckliga, för vi kan ju inte ens hålla oss rena här i öknen". Det där satte sig i min skalle - tror absolut att det är sant, men hur GÖR nomaderna då??

    Det vet jag fortfarande inte, men fett är ju en stor grej i Afrika. Så det kanske är nåt sånt här då. Fast med sheasmör då kanske.

    Hur som helst: visst funkar det. Mycket bättre än köpedeo. Konstaterar en medelålders tant efter ca en månads användande.
    Jag behöver inte tvätta mig alls under armarna på minst två dar, om jag smörjer in mig morgon och kväll med sån här. Jämför med tidigare, då jag behövde tvätta mig så kraftigt att jag fick huden förstörd. Det kallar jag skillnad på riktigt.

    Och förresten har jag inte ens följt det här receptet utan det blev ett hopkok och höftande, utifrån vad jag hittade i butiken och att jag tappade bort mig när jag skulle mäta upp ingredienserna.
    Så det blev kokosolja med mycket mindre bikarbonat och mjöl (potatis ist. för majs) än i receptet, och mer tea tree tror jag.

    Men som sagt: funkar, absolut. Och man får hudvård på köpet.

    Nästa gång ska det testas med sheasmör.

    Tack så jättemycket för att ni lägger ut sånt här, lättåtkomligt för alla <3
    Det finns nog en hel del folk där ute som egentligen förstår att vi inte kan fortsätta som hittills, men som inte vet hur de ska göra istället. Sånt här är säkert en bra hjälp på vägen då :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, glömde en sak: att deon kan börja lukta illa trots att alla ingredienserna kan förvaras i rumstemperatur, som det skrevs om tidigare.

      Det har min inte gjort än i alla fall, men ser det inte som en omöjlighet att det kommer.
      Har nämligen länge gjort färdiga blandningar med olika "matoljor" och eteriska dito att smörja in händerna med och de blir dåliga jättefort, de stinker så vidrigt att de inte går att använda.

      Ville bara lägga till det, så att den som gör egna tester och ruckar på de färdiga receptens proportioner/ingredienser är beredd på det, och gör en mindre sats först :-)

      Radera
    2. Vad roligt att det funkar bra! Det har det gjort för mig också och nu använder jag den faktiskt bara några gånger i veckan.

      Allt med fett kan ju börja härskna i rumstemperatur, men det har min faktiskt aldrig gjort heller. Men det är ju så lätt att laga så man kan ju som du skriver göra en mindre sats i gången.

      Radera
  31. På apoteket sa de att alun är detsamma som aluminium, därför har jag aldrig använt kristall som deo, eftersom de tydligen naturligt innehåller alun. Ett tips mot lukt när man slutar använda antiperspirant är att smörja in armhålorna på kvällen (efter man tvättat sig) med Lactal som finns på Apoteket och innehåller mjölksyra.

    SvaraRadera
  32. Jag funderar på vad matsoda kan vara...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På matsodaburken i Finland står det som ingrediens natriumbikarbonat. Så när jag kockar enligt svenska recept med ingrediensen Bikarbonat så brukar jag ersätta det med matsoda

      Radera
  33. Jag har sett berättelser som görs av många människor på Sir. Giovanni, som jag kontaktade honom för ett lån på 420.000,00 Kr att betala mina skulder och mitt projekt. Det är med Sir. Muscolino Giovanni, att livet mitt leende igen är en man av enkel och sympatisk hjärta. Här är e-post: muscolinogiovanni61@gmail.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.